fredag 30 december 2011

David Dencik.

Jag läste den här artikeln på Aftonbladet om skådespelaren David Dencik som skäms för att han försöker lyckas i Hollywood.
Skäms?!
Det där är ett resonemang som jag aldrig har förståt mig på..
Varför skulle man skämmas för att man försöker få roller i Hollywood-produktioner??
Är jobbet mindre fint om man får bra betalt?
Är man en mer seriös skådespelare om man får dåligt betalt?
Jag menar, jobbet är ju EXAKT det samma oavsett var på jorden man utför det.

Alla skådisar i världen drömmer om att få chansen i Hollywood - och lyckas!
..men inte dom Svenska.
I det här landet är en roll på Dramaten det bästa som kan hända en skådis, där ligger taket.
Pinsamt!

I en jämförelse kan man titta på ishockeyspelare.
Dom är beredda att jobba och slita och göra nästan vad som helst för att ta en plats i ett NHL-lag och tjäna massor med pengar.
INGEN anser att hockeyspelarna blir sämre för att dom spelar mot dom bästa spelarna i världen, och dessutom tjänar mulltum, tvärtom!

Men Svenska skådisar ska inte få drömma om stora roller och massor av pengar.
Kan det vara så att det är liiite Jante inblandat?
Eller har Svenska skådisar så dåligt självförtroende att dom inte ens vågar försöka??
Personligen tycker jag att vi har flera duktiga som borde kunna lyckas.
Min absoluta favorit heter Alexandra Rapaport.

Jag önskar iaf David Dencik lycka till med sina ambitioner att bli något som Persbrandt och co ALDRIG någonsin blir!

PS. Sen kan jag villigt erkänna att jag aldrig ens har hört talas om David Dencik.
Men det är ju en annan fråga..

Hej Hopp!

1 kommentar:

  1. Synd att du inte har hört talas om David denic, har sett honom i en hel del och han brukar vara riktigt bra vad jag vill minnas.
    Nog sjutton är Jante inblandat i skiten med många av oss svenskar (nordbor?!?)
    Men att skämmas för att vilja lyckas i Hollywood har jag aldrig läst om någon som gjort innan.
    Tycker synd om honom som verkar ha en så kass självkänsla/självförtroende och hoppas verkligen att han lyckas!

    SvaraRadera