söndag 10 juni 2012

TV4 - BLÄ!

Det är väl ingen nyhet att jag inte är sådär överdrivet förtjust i TV4. :(
..och inte har det blivit någon förändring av det nu när dom sänder fotbolls-EM.
Som vanligt så är det bara; reklam, reklam och ännu mera reklam.

I normala fall så brukar det ju alltid finnas lite tid för snack och reprisbilder från första halvlek i pausen, men när sändningarna går i TV4 så har dom häcken full med att visa.. gissa vad.. jo, reklam!

Kritiken har inte låtit vänta på sig.
Till slut så blev den så omfattande att någon ur ledningen kände sig tvingad och gå ut och förklara sig.
Och så här låter förklaringen:
   ”TV4 finansieras av reklam. Vi får inga licenspengar och vi är inte en betalkanal. 
Våra enda intäkter är ju reklamintäkter. Det är grundfakta. 
TV4 har tolv minuter reklam per timme, uppdelat på två eller tre breaks. 
Vi får inte flytta reklamen till nästa timme och eftersom vi inte vill eller får bryta en fotbollsmatch är halvtidspausen det enda stället där vi kan sända reklam under just den timmen".
     "Vi har dragit ner reklamtiden i halvtidspauserna till tio minuter istället för tolv och förlorar en del pengar på det. Men studiotiden är knapp. En halvtidspaus består alltså av: tio minuter reklam, en minut UEFA billboards (två gånger 30 sek) samt fyra minuter redaktionell tid. Av de fyra minuterna försvinner cirka 30 sekunder när kommentatorn och programledaren lämnar till reklam efter slutsignalen. 3.30 kvar till studion, alltså. Nu väljer vi att inte maxa, utan gör cirka 2.30. Det absolut viktigaste är att aldrig riskera att missa avsparken av andra halvlek. Därför säkrar vi lite och har cirka en minuts marginal”.

-Kära nån, TV4.. om ni inte har råd att sända en fotbollsmatch, utan att förstöra upplevelsen för tittaren, då förstår jag inte varför ni överhuvudtaget köper in rättigheterna!?

Det finns ingen lag som säger att ni MÅSTE visa reklam under HELA pausen!

Med lite bondförnuft så kan man lösa "problematiken" busenkelt.
-Hur man gör?
Jo, man höjer helt enkelt priset för dom som vill köpa reklamtid!
Istället för att ta t.ex 100.000 kr/minut, så får man ta 100.000 för 30 sekunder.
Så svår var den ekvationen.. ;)
Man får in lika mycket pengar, samtidigt som man får tid över till att visa något annat än reklam i pausen.

Fotbolls-EM är MEGASTORT och har jättemånga tittare, så det borde vara en enkel sak att förhandla fram nya högre priser, OM man nu vill sätta tittaren i främsta rummet och göra BRA tv-sändningar.

******************
Sen kan man ju alltid diskutera om det ens finns någon som vill se TV4;s halvtidssändningar.
För vad får man egentligen?
En hyffsat vass programledare i Anna Brolin.
Vid hennes sida återfinns världens mest uttråkade människa, nämligen Henrik Larsson.
Dom flankeras av den inkvoterade kvinnan Caroline Seger, som det nästan är omöjlig att höra vad hon säger när hon bräker på på sin bredaste skånska.
Sen så toppas anrättningen med ännu en inkvoterad, sliskig, underdånig Zlatan-wannabe vid namn Bojjan..
Jisses, vilket lag alltså!
Wow TV4!
Ni äger! ...INTE!!!
Men PK-poäng får ni i mängder!
50% kvinnor och 25% invandrare.
Är inte Mona Sahlin nöjd nu, så lär hon väl aldrig bli det.. ;)

Fan vet om inte sponsorerna köper reklamtid enbart för att vi ska slippa se eländet. ;)
En välgärning helt enkelt!
Så Tack Telia, Vattenfall, Hyundai, etc.
Hahahaha..

Nåväl, det står TV4 fritt att utforma sina program som dom vill, men jag tycker bara det är så jäkla trist att man inte ens försöker göra så bra TV som möjligt.

Hej Hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar