onsdag 22 februari 2012

Utvärdering. Psoriasis.

För ett tag sedan började jag (efter att ha läst på ett Amerikanskt forum) använda Glycerol på mina psoriasisutslag. Det skulle visst vara kanonbra, och eftersom dom flesta på Forumet verkade tycka likadant så tänkte jag: varför inte prova, vad har jag att förlora??
Om det INTE fungerar så dör jag ju inte direkt av det.. hehehe..
Men, dessvärre så var det ingen hit.

Förvisso så löser Glycerolet faktiskt upp den stearinliknande skorpan på ytan, men istället så torkar det ut utslaget så att det närmast kan liknas vid en sårskorpa, och då gjorde det dessutom lite ont.
Det kändes ungefär som en kombination av kraftig solsveda och vanlig sårskada = inget kul alls!
Och när det uppstår en röd och hård sårskorpa så är det ju meningslöst att fortsätta, för huden lär inte kunna suga in något genom sårskorpan!

Efter tips så spädde jag ut Glycerolet med vatten, men det gjorde ingen skillnad.
Därefter testade jag att blanda Glycerolet med en fet lotion, men inte heller det kunde förhindra att utslagen torkade ut och gjorde ont.
Sen provade jag att ha på Glycerolet endast under en kort tid, (ca 20 min) och sköljde sen av det med vatten, men inte heller detta gjorde någon skillnad.

Så slutsatsen när det gäller Glycerol är att det dessvärre INTE fungerar. (Amerikanerna får protestera bäst dom vill!) Möjligtvis så fungerar det under kortare perioder just till att lösa upp psoriasisutslagen, speciellt dom i hårbotten.
Kanske man skulle testa att ha på Glycerol i 20 min, sen skölja av, och sen smörja in med nåt riktigt fett?
Det tål att tänkas på..
På det Amerikanska Forumet nämns nåt om Witch Hazel, vilket jag får till trollhassel!?
Nån som vet vad det är? Eller var man kan köpa sånt?


Fick för en tid sedan tips av snälla Estelle (hehehe) om att det fanns en tvål som skulle kunna vara bra mot Psoriasis.
Jag var ju bara tvungen att testa! :)
Men, DESSVÄRRE så tar inte heller den bort Psoriasisen.
Däremot så känns huden/utslagen väldigt bra efter att man har duschat!
Huden blir stram och mjuk på något behagligt sätt..
Har beställt fyra nya, så vi får se om tiden kan innebära någon skillnad.

Är ju inte alldeles enkelt att testa och utvärdera sånt här.
Resultaten kommer naturligtvis inte med en gång, utan man behöver ge det mera tid, men ofta är man ju lite otålig och vill ha resultat på en gång.. ;)
Nåväl, jag har ju all tid i världen på mig att testa.. hehehe..

Hej Hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar