tisdag 4 juni 2013

Hoppla!

Tv-serien Sopranos har utsetts till världens bästa tv-serie genom tiderna.
Nu är det inte tv-tittarna som har röstat fram Sopranos till vinnare, utan det Amerikanska manusförfattarförbundet, men ändå.
Någon som håller med?
Jag gör det definitivt inte!
Egentligen ska jag väl inte uttala mig så mycket om Sopranos, för jag har nog på sin höjd sett mindre än tjugo minuter sammanlagt! 
Så dom få gångerna som jag har tittat, så har jag snabbt zappat vidare.
En topp 50-lista finns HÄR.

Tv-serien Skål placerade sig på åttonde plats, den gillade jag, framför allt jargongen i den serien.
Hela tiden rått men hjärtligt, och alltid med glimten i ögat. 

Spanarna på Hill street (15) har jag sett det mesta av, men utan att aldrig riktigt fatta tycke för serien.
En del av förklaringen kan väl vara att det inte fanns så många kanaler att välja på förr, man fick titta på det som SVT ville att man skulle titta på.
(Hu, vad gammal man känner sig plötsligt.)

Vänner (24) är en serie som iaf jag skulle placera på min prispall.
Undrar om det finns något avsnitt som man inte har sett?
Förmodligen, men det kompenseras kanske av att man har sett massor med andra avsnitt både två och tre gånger.. 

Lost (27) är en serie som jag tycker är rent skräp, det händer ju absolut ingenting, men väntar och väntar och väntar, men NADA. Så hur den kan komma så högt upp förvånar mig, eller kanske inte, det finns ju många som äääälskar den serien. Trots att det inte händer så mycket, så är den dock allt som oftast spännande..

Cosby (29) brukade man ju titta på förr om söndagskvällarna, 20:00 på TV2 för att vara exakt! ;)
Präktigt och moraliserande, man skulle förmodligen spy om man tittade på det idag, men då - på den gamla goda tiden - tuggade man glatt i sig det som erbjöds. 

Twin Peak (35) var en serie som inleddes sjukt bra, dom två-tre första avsnitten var helt klart världsklass, men sen.. fy faan! 

Ett och annat avsnitt har jag väl sett av Sex & the city (39) men aldrig fattat tycke för serien, kanske jargongen är lite för hård för mig, eller så är jag helt enkelt för lite kvinna.. ;)

I övrigt så har jag väl inte sett så mycket från topplistan.

Skulle jag göra en egen lista så skulle den se ut så här.
1. Prison Break.
2. Pang i bygget.
3. Vänner.
4. V.
5. Familjen Macahan.
6. Falcon Crest.
7. Dallas.
8. Rättvisans män.
9. Rötter.
10. Skål.
Shogun, Dom fattiga och dom rika, Melrose Place, Desperat Housewife och Living Dead förtjänar också att nämnas.
Jag har säkert missat/glömt ytterligare någon pärla, men det här är iaf vad jag har tuggat i mig genom åren.

Bästa serien just nu är En stark resa med Morgan och Ola-Conny. (Måndagar, 20:00 på Kanal5)
Serien påminner om filmen Dum och dummare, fast det här är på riktigt! Hahahahaha..

Bäst i musikväg just nu är det Norskt-Spanska hårdrocksbandet SIRENIA.
Det är en helt ny bekantskap för mig, men den nya skivan som släpps kring midsommar är visst deras sjunde skiva. 
Så här låter dom..


Hej Hopp!

3 kommentarer:

  1. Jag har egentligen bara sett Lost och Cosby och Sex and the City av de på den listan, men gillade ju Lost mycket och även Cosby när det gick, fast då var jag ju så liten...
    Sex and the City gillade jag med, fast jag såg de flesta avsnitt för länge sen, innan det blev så omtalat.

    Angående din egna lista så skulle definitivt Prison Break, Falcon Crest, V och Dallas även komma högt på min lista om jag hade någon, men även Weeds.

    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Problemet med serier är att dom är lite svåra att följa när man som jag jobbar skift.

    Weeds har jag nog aldrig sett, men säkert zappat förbi.

    Det är egentligen lite märkligt att man kan känna igen sig så mycket i vissa serier, ta t.ex. Vänner, den är inspelad i ett helt annat land, i en helt annan världsdel och för mig i en helt främmande storstadsmiljö, ändå känns det som att den skulle kunna ha utspelat sig hemma hos mig.
    När det gäller Sex and the city är det precis tvärtom, samma stad, samma land, samma storstadsmiljö, men nada i igenkänning.

    Hur kunde jag förresten glömma att nämna Par i hjärter??
    Huvudrollsinnehavarna kändes alltid som om dom var nyförälskade.
    Nåja.. ;)

    KRAAAAAAM

    SvaraRadera
  3. Känner inte igen mig i sex and the City heller och har nog bara sett ett avsnitt av Vänner, så det kan jag inte säga mycket om, men det är intressant att man kan känna igen sig så som du säger!
    Weeds har jag sett i sträck mest när jag har varit sjuk tidigare, på "olagligare" sätt ;)
    Så, man kan ju se serier även om man jobbar skift ;)
    Glömde förresten Six feet under, mycket bra serie som jag saknar.
    Just det, Alias också.
    Par i hjärter har jag heller aldrig sett...

    SvaraRadera