måndag 24 juni 2013

Psoriasis, psoriasis, och ännu mera psoriasis... :(

Katten som jag har hört jamat, har tystnat.. och gått upp i rök!
Jag har letat överallt men kan inte hitta den, så man får väl anta att den är ok.
Skönt! :)

Jag var hos vårdcentralen för någon vecka sedan med min psoriasis.
Som vanligt så var det en ny läkare, och för en gång skull så var det en bra läkare!
Eller bra.. men han lyssnade intresserat på mig, och det är mer än vad man kan säga om tidigare läkare!
När det gäller psoriasisen så har den spårat ur fullständigt nu och skenar iväg.
Jag smörjer, och smörjer, och smörjer, trots det så blir det bara värre och värre. 
Jag brukar inte gärna vara i solen, vare sig jag eller huden är så förtjusta i den, men i år har jag faktiskt försökt att sola lite och möjligtvis har utslagen bleknat lite och blivit mindre röda, men istället så är det fler, många gånger fler.
Usch!
Läkaren hoppade till när jag klädde av mig.
Jag tolkade det som negativt.. ;)
Båda vaderna är helt jämntjocka av utslag, även ryggen, rumpan, armbågarna och knäna är täckta av psoriasis. 
Han hämtade en kamera och tog några bilder som han skulle skicka iväg till hudmottagningen.
För nu blir det en remiss till hudmottagningen.
Jag borde "nog" ha varit där för länge sedan, jag kan dock inte lägga skuld på läkaren för det, för jag har ju inte direkt legat på dom om att få bli skickad vidare heller.. men nu har det på ganska kort tid blivit mycket värre.

Tidigare har jag fått utskrivet en kortisonsalva som heter Daivobet eller Dovobet, båda hör hemma i klass tre på en fyragradig skala, men nu skrev han ut en kortisonsalva som ligger i klass fyra, nämligen Dermovat. 
Det lite märkliga i kråksången är att den starkare kortisonsalvan är billigare än den svagare.
Daivobet/Dovobet kostar lite över 900:- för en 100g tub.
Dermovat kostar bara 145:- för en 100g tub.
Det är ungefär som om starköl skulle vara billigare än folköl...??
Det kanske bara är jag, men det känns som det ligger en hund begraven här..
Nåja, nu är det väl bara fram tills jag kommer till hudmottagningen som jag ska använda den, sen lär dom väl hitta på nåt "annat", misstänker jag.

Helst skulle jag vilja prova biologisk medicin, kallas TNF-Alfa-blockerare.
Men jag tvivlar på att jag får det.. läkaren var iaf väldigt noga med att tala om att en sån behandling kostar fler hundra tusen kronor och att det är bara dom svåraste fallen som får tillgång till den.
Sant eller inte, men jag betalar lika mycket skatt som alla andra, så om jag har en sjukdom och det finns en medicin som kan göra mig i det närmaste besvärsfri så vill jag naturligtvis ha den, oavsett vad den kostar, jag tycker t.o.m att jag har rätt till det!
Och inte bara jag, det ska givetvis omfatta alla som bor i det här landet!
Men som sagt, jag tvivlar på att jag får den... :(

En positiv nyhet är iaf att värken i lederna håller sig på en anständig nivå.
Bara en tå på höger fot, och mina båda långfingrar är stela och ömmar, och det kan man ju leva med, fast jag skulle gärna slippa! (Obs! Inte att leva! Hihi)

Sugen att titta på högupplösta bilder på Psoriasis??
Kanske inte många som är, men här finns dom iaf.
http://www.psoriasisforbundet.se/press/bildbank/foton-pa-psoriasis/
Fjärde bilden nerifrån ser ungefär ut som mina ben..

Dags att försöka sova lite, fast först ska man väl smörja lite... *SUCK*

Hej Hopp!

1 kommentar:

  1. Usch då! *Krama*
    Så vitt jag vet ska man tyvärr undvika solen när man använder kortison :(
    Min morbror har psoriasis (fick jag nyss reda på) och måste undvika solen p.g.a. kortison, fast han äter i och för sig kortisontabletter, men det borde ju fungera likadant?!?)
    Skönt att du kom till en vettig läkare och dessutom får en remiss till hud, trodde ju verkligen att det var på hudmottagningen du höll till med din psoriasis, så verkligen på tiden!
    Har du provat att bada i Epsomsalt förresten?!? Ska tydligen kunna lindra och vara läkande...

    *STOR Kram*

    SvaraRadera