torsdag 19 april 2012

Kalla Fakta. Hetsjakten.

Nu har jag sett kvällens avsnitt av Kalla Fakta.
Det handlade om Polisens "hetsjakt" på en undflyende motorcyklist.
Jag skrev ett blogginlägg om denna händelse tidigare, och efter att ha sett dagens tv-program så står jag fast vid att motorcyklisten får skylla sig själv. Helt och hållet!

Jag blev jävligt sne på killens morsa, dels för att hon lägger väldigt mycket skuld på Polisen, men också för att hon kände till att sonen körde motorcykel utan körkort på kvällar och nätter, utan att lyfta ett finger.
Inte en enda gång sa hon att hon hade försökt få sonen att låta bli.
Det verkade nästa som att hon uppmanade sonen att köra motorcykel, "Ååh, det var ju hans liv att köra motorcykel, och han tyckte det var sååå kuuul."
Hallå! Killen har ju för helvete inget körkort!!
Tycker man att det är såååå kuul att köra motorcykel, så tar man först körkort och sen kör man med insidan! Och vill Polisen att man ska stanna, så stannar man.
Kan nånting bli enklare?

Hade det varit en hyffsat normal morsa så hade hon väl sagt: "vill du köra motorcykel så börjar du med att skaffa rätt utrustning och körkort. Får jag reda på att du har kört motorcykel utan körkort så tar jag nyckel ifrån dig! Och när du väl har fått ditt körkort och Polisen vill att du ska stanna, så stannar du!"
Herregud, det är ju så enkelt.. att han borde kunnat ha räknat ut det själv.. men är man bortskämd och van att göra som man vill utan att nån säger ifrån, så börjar man väl inte att lyda order när Polisen vill att man ska stanna.. Då trampar man gasen i botten istället..och så går det som det går..
Tragiskt på alla sätt och vis. Usch.

Flickvännen hade ungefär samma menlösa inställning som mamman.. fast hon såg ju ut som värsta bimbon (dock utan att vara blond! Hihi) så det var kanske inte annat att vänta..
Inte en enda gång under vansinnesfärden försökte hon få pojkvännen att stanna.
Däremot hade hon tänkt ut en plan att dom skulle kunna gömma sig i en tunnel..
Ööh..
Märklig inställning. Och framför allt FEL inställning.
Nåväl, hon är ung, och hon får en chans till. Hoppas hon tar den. Så många fler chanser lär hon inte få..

Sen måste jag också säga att Polisen har en jävligt vag inställning till hur man ska agera.
Vad man får göra, vad man ska göra och vad man bör göra.
Det inger INTE förtroende, snarare tvärtom.
Varför är det så svårt att stå upp för det egna handlandet?
Enda undantaget var den Polismannen som åkte med i den förföljande polisbilen, han stod på sig bra och var rakryggad och ärlig, men Polischefen i studion var ju närmast en katastrof.
Och när Polisen är så tvekande till hur man ska agera, så blir ju allmänheten tvivlande också.. var det rätt, eller var det fel?

Min bestämda uppfattning är iaf att jag tycker att Polisen ska förfölja i alla lägen och med full insats! Betyder det att Polisen ligger en meter bakom i 240km/h och hetsar någon till att köra över sin förmåga, så får det bli så, förövaren bär det fulla ansvaret i alla lägen.
Annars lär varenda bankrånare, våldtäktsman och mördare försök fly på en motorcykel i framtiden, eftersom snuten kommer att avbryta alla försök till att få fast förövaren så fort den bortflyende brottslingen kommer upp i farter som överstiger gällande hastighetsgräns, stackarn kan ju komma till skada annars..
Som jag ser det, så finns det inga alternativ..
Enda undantaget ska vara mopeder, eftersom dom oftast framförs av ungdomar som inte riktigt har det som krävs innanför pannbenet. ;)

Kalla%20fakta%20del%205

Sen kan man ju undra om Polisen ens behöver göra något?
Vissa personer kör ju som idioter utan att polisen ligger bakom och "hetsar".
Vem ska man skylla på då när man kör ihjäl sig?
Kanske regeringen.. eller vägverket.. eller varför inte mamma..?

Klippet nedan är hämtat från ryssland, och jag vet inte riktigt varför jag blir så skogstokig av att se det, men jag tycker att det är väldigt provokativt när vissa bara gör som dom vill och skiter i allt och alla.
Hade jag stått i den här bilkön, så vete fan om jag  inte hade slängt upp bildörren när idioten närmade sig bakifrån i full fart. Att han hade skadat sig, skulle jag skita fullständigt i!
Kanske tur att alla inte är som jag.. Hehehe..

Hej Hopp från hårde Stefan. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar