onsdag 11 april 2012

Nightwish - Lisebergshallen 2012

Mindre än ett halvår efter att Within Temptation spelade i Göteborg, så var det idag dags för värsta konkurrenten Nightwish att äntra scenen. (Om dom nu är så mycket konkurrenter?)
Kvällens konsert var dock inte förlagd på Trägårn utan i Lisebergshallen, och det var fullständigt utsålt!

Resan ner till Göteborg gick bra, och jag fick en parkering redan efter tre sekunder!
Definitivt personligt rekord!
I vanliga fall brukar man få köra runt i minst tio minuter innan nån åker och det blir en plats ledig..
Det kanske gör sitt till att Frölunda har spelat färdigt för säsongen..? ;)
20:40 var jag på plats i Liserbergshallen och fem minuter senare äntrade Nightwish scenen, snacka om väl-tajmat!! :)
Huruvida förbandet var bra eller dåliga har jag ingen aning om.. men jag gissar på att dom var ganska beiga, Nightwish brukar väl sällan ha bra förband.. (och det är väl inte unikt för Nightwish.)

Förra gången jag såg Nightwish så var jag lite tveksam till nya sångerskan Anette Olzon.
Visst kunde hon väl sjunga, och ibland sjöng hon t.o.m riktigt bra, men hennes röst passade inte riktigt till Nightwish musik.
Och så jäkla mycket bättre tyckte jag inte att det var ikväll, men det var bättre!
Men mer än en "medelmåtta" är hon inte, tyvärr!
En som däremot imponerade var Marco!
Lite märkligt, för han har jag tidigare ansett mest stå och skrika.. ;)

Låtvalen var väl ganska väntade, men lite förvånad blev jag över att dom hade valt bort Wishmaster.
Det är ungefär som om Iron Maiden skulle välja bort Number of the beast.
Hrm.. hur smart är det?
Fast, kanske inte så tokigt ändå.. alla som har hört Wishmaster med Anette på sång vet att det inte är riktigt samma sak som när Tarja höll i mikrofonen!

Lite förvånad (och glad) blev jag även över att få höra den gamla Gary Moore-klassikern Over the hills and far away! Gary Morre dog ju inte för så länge sedan, men det brydde sig Nightwish inte ens om att kommentera, vilket är lite märkligt eftersom en del av Nightwish framgångar beror just på denna cover.
Nån liten hyllning hade definitivt varit på sin plats, det är iaf min åsikt.
Svagt Nightwish!

Ljudmässigt så var det absolut världsklass på konserten!
Där ligger definitivt Within Temptation steget efter.
När det gäller ljuset så var det precis tvärtom.
Förra gången Nightwish var i Göteborg så hade dom betydligt bättre/fräckare och mer genomarbetat ljus.
Det var inte på något vis dåligt ikväll, men det var absolut inte världsklass, långt ifrån!

När det gäller det pyrotekniska så hade jag höga förväntningar, kanske för höga, men på det stora hela så levde dom upp till dom. Lite mer smällare och bomber hade jag nog velat se, nu blev det mest eldklot åt alla möjliga håll. Riktigt, riktigt läckert förvisso, men kanske också lite enformigt..?
Kanske hade jag även förväntat mig nåt "utöver det vanliga" eftersom Nightwish senaste platta är MER än bara en platta, det ska t.ex bli nån film också.. men så mycket mer än det VANLIGA tycker jag inte att Nightwish bjöd på.

Musikaliskt så har jag inga invändningar, Nightwish är proffs ut i fingerspetsarna, och det visade dom med eftertryck!
Som vanligt så har dom även det goda omdömet att inte grotta ner sig i en massa larviga trum- och gitarrsolon - bra!

Kvällens höjdpunkt blev (lite oväntat?) Planet Hell.
Då gungade hela arenan igång, men det var också en av få gånger som den verkligen gjorde det, dessvärre!
Dom snabbare låtarna från senaste plattan funkade dock väldigt bra. (Vilket i sig är ett styrkebesked, för hur många Maidenfans vill höra låtar från den senaste Maidenplattan? Inte såååå många om vi ska vara ärliga.) Men, det var ett parti mitt i konserten då Nightwish körde fast fullständigt med långsamma tråklåtar. Busvisslingar och burop hördes vid ett flertal tillfällen, och det är man ju inte riktigt van vid.
Undrar om dom tar åt sig av sånt? Om det nu hörs upp på scenen?
Blev dom förvånade, eller var det väntat? Helt oväntat tror jag inte att det var..
Förmodligen så skiter dom väl i det.. dom gör väl sin grej, och om någon inte vill höra så är det väl bara att gå.. och det var det folk som gjorde!!
Jag var snubblande nära att bli en av dom!
Dom mest hängiva småtjejerna längst fram skulle väl inte ens komma på tanken att bua om så Nightwish spelade dom tio sämsta låtarna med Orup, men längre bak i leden så var man måttligt road..

Jag tycker ändå att Nightwish spottade upp sig rejält efter svackan, och levererade en klart godkänd konsert! Men det hade kunnat vara så jäkla mycket bättre, och jag tror inte jag är ensam om att tycka så.
Topparna var höga, men dalarna var dessvärre lite för djupa..
Mitt betyg stannar därför på en 2,a, om än en ganska så stark sådan.

..och som vanligt så är folk ruskigt snabba med att lägga upp sina filmsnuttar på YouTube!
Och det tackar vi för! :)

Hej Hopp!

5 kommentarer:

  1. Dom spelade visst Wishmaster!
    Gör om gör rätt freakhead!

    SvaraRadera
  2. Och när spelade dom Wishmaster? Jag var där också och hörde aldrig den heller tyvärr. Så du har fel "Anonym"

    SvaraRadera
  3. Anonym: Jag är ledsen att behöva säga det, men du har fel.
    Eller förresten, jag är inte ett dugg ledsen! Hahaha..

    Nemo: Tack för kommentaren. Tyckte du att jag var snål med betyget? Med lite distans till konserten så får jag nog höja betyget ett snäpp till en tre;a! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken dålig recension! Wishmaster är ju inget måste! vadå svagt att inte ge hyllning? han dog för över 1 år sen, tror du dom kommer hylla honom varenda eviga konsert eller? Förstår inte varför man går ut från en sån konsert, varför gick man in isåfall? Skillnad o se en dålig film på bio men att gå på en nightwish konsert borde man ju inte va helt okunnig om bandet.

    SvaraRadera
  5. Ok, tack för att du ville kommentera.

    SvaraRadera