måndag 22 juli 2013

Madeleine Leijonhufvud

För ett par veckor sedan föreslog professor Madeleine Leijonhufvud att det skulle bli förbjudet att dricka alkohol inför sina barn.
Jag tycker att det är ett jättebra förslag.
Och det tycker jag p.g.a egen erfarenhet från när jag var barn och mina föräldrar drack och bråkade.
Naturligtvis jättesvårt att uttala sig om hur ofta det var egentligen, men jag upplevde det som att det var nästan jämt och ständigt.
Och jag mådde verkligen inte bra av det!
Jag grät ofta, och blev tröstad av min ett år äldre syster.
Jag tror att den tiden har präglat och format mitt vuxna liv jättemycket.
Jag är iaf säker på att både min ångest och sociala fobi har sitt ursprung där.
Så hade Madeleine Leijonhufvud lagförslag varit en realitet redan där och då, och att mina föräldrar hade efterföljt lagen, så tror jag att jag hade varit en helt annan människa idag, kanske dessutom mått bättre.

Det finns dock en liten detalj som går i tvärs med mitt resonemang, nämligen att min syster inte har vare sig ångest eller social fobi.
Men det kanske är som så att vi påverkas olika mycket?
Kanske jag var lite känsligare?
Jag tror det var så, samtidigt så var inte min syster helt oberörd över supandet och bråkandet, för under en tid hade hon väldiga problem med magont, men vid varje sjukbesök så konstaterade läkarna att dom inte kunde hitta några fysiska fel.
Man behöver nog inte vara någon Einstein för att räkna ut varifrån magontet kom.

Sen blir det naturligtvis skitsvårt att få folk att följa en sån lag, för att inte tala om hur svårt det måste bli för Polisen/myndigheterna som ska se till att lagen följs.
Men vid ett lägenhetsbråk, som polisen åker till, där föräldrarna är stupfulla, så borde det verkligen skrivas ut böter och sen får socialen ta hand om uppföljningen.
Böterna borde sen gå att kvitta mot nån typ av alkoholrehabilitering.. 

Många blir upprörda över lagförslaget, och jag kan på sätt och vis förstå dom, men jag tror att man pratar om lite olika typer av fylla.
För dom som kan ta ett glas vin eller ett par öl en fredagskväll utan att flippa ut så är det naturligtvis inget problem, utan problemet är ju hemma hos dom föräldrarna som blir redlöst berusade och bråk utbryter jämt och ständigt.
Deras barn mår inte bra!!
Det gjorde dom inte förr, det gör dom inte idag, och det kommer dom inte att göra imorgon.

Jag hoppas innerligt att våra politiker nappar på Madeleine Leijonhufvuds förslag, men dessvärre så är nog inte tiden riktigt mogen för det än..
Och enligt hennes förslag ska man inte ens få ta ett glas vin, och då går man nog lite för långt, det tycker även jag.

Nog om det..

Hej Hopp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar