söndag 22 juli 2012

Dagens djurskörd.

Idag har det varit ganska skapligt väder här, så då ryckte jag åt mig fotoryggsäcken och drog iväg ut på en Dalsländsk fotoexpedition. Det blev många mil på mysiga - men ack så guppiga - grusvägar, men det är lite småtrevligt att puttra fram i lugnt och stilla tempo, lite grann som yoga kanske. Eller kanske inte.. hahahaha..

Jag passerade förbi en liten gård där bonden höll på att slå sitt hö (säger man så?) och jäklar vad gott det luktade! Jag fick stanna till en stund och sniffa lite. :)

Jag tyckte det luktade kanelbullar, men det kan det väl inte gärna ha gjort?? Nåja..

Jag hade hoppats kunna fota lite Lo, Varg och kanske en och annan älg, men jag gick inte riktigt i hamn med den målsättningen.. ;)
Men helt lottlös blev jag inte.

Jag tror det är blåklockor. Jag gissar på det iaf. ;)
 Det här är definitivt en spindel, men vilken sort har jag ingen aning om.
 Fjärilar får nog anses vara ett av dom vackraste djuren på jorden, även om inte just den här var så överdrivet vacker, men den får duga.
Världens största fjäril lever på Papua Nya Guinea och är stor som en kråka. (Avd; värdelöst vetande.)
Här är ännu ett exemplar av en snygging. Tror inte att det är samma sort som den här ovan.

Nu vet ni vad jag har roat mig med idag. ;)


Hej Hopp!


3 kommentarer:

  1. Verkar ju som att du hade det rätt treligt! :)
    Att höet luktade kanelbullar berodde nog mer på att du var sugen på sådana än att det var det verkliga fallet ;)
    Eller så bakade kanske frugan till bonden så att det osade ut..
    Aldrig känt att det sulle lukta kanelbullar i af..he he.
    Där emot tycker jag att att Jasmineblommor påminner om smultron...vet inte om det är någon mer som håller med mig om d?!?
    Du hade rätt i blåklockorna!
    :)

    KRaaam!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag trivs alldeles utmärkt i mitt eget sällskap, och skogen skänker väl ett visst lugn också kan jag tänka mig.

    Hahaha, nä, det kanske inte var bulldoft som jag kände, men gott luktade det! ;)

    Smultron har man ju käkat, men kan inte komma ihåg om dom doftar nåt speciellt..
    Jasminblommor.. eeh.. tror jag inte ens att jag har sett, än mindre doftat på. Växer inte dom i Kina?

    KRAAAAM

    SvaraRadera
  3. Ja, hö luktar ju gott! :)
    Smultron luktar ju lite sött, lukta på dem nästa gång du äter några!
    Eller så innbillar jag mig att de luktar så med tanke på smaken?!?
    Jasmineblommor/buskar och även något som är väldigt likt Jasmine men hetern ngt i stil med Chasmin eller Chesmin som min far brukar säga finns visst i Sverige!
    Jag har nosat på en massa sådana buskar ända tills nyligen när de börjat vissna.
    Så nu vet du det! :)

    Kraaam!

    SvaraRadera